Talet till nationen, eller nått i den stilen

Visste ni att det är 100 års jubileum för The Lady of the lamp
För exakt 100 år sedan, i augusti 1910, dog Florence Nightingale.
I och med henne föddes den morderna sjuksköterskan.
Det vill säga, den som tvättar händerna...
Att hon fick begreppet The Lady of the Lamp kom sig av
att hon besökte sina patienter även nattetid.
Precis som henne hoppas jag att ingen av oss här inne någonsin ska sluta bry oss om våra patienter.
Och om vi mot förmodan skulle göra det kan vi ju alltid söka till läkarutbildningen i Örebro.

För er som inte har den blekaste vem jag är så var jag hon som föll dit förra helgen.
Det var jag som någonstans mellan det vita och ett glas storstark utbrast att vi måste ha en talare...
För mig var inte sjuksköterskeyrket ett kall, mer en slump tills för några veckor sen.
Då insåg jag att det är det här jag vill göra för resten av mitt yrkesverksamma liv

Kommer ni ihåg den första ljuva tiden?
Back in the days med Eva Oskarsson, Eva Funk, Lets dance-Olle, Evas skelett, Per Odencrants, Blod Rolf m.fl. och ej att förglömma Torbjörn med flaggan
Det var tider. Då vi fick lära oss om allt ifrån cellens uppbyggnad till kiss och blodsocker.
Det var hjärtformade gubbar som passade i hjärtformade mottagare.
Och nej kära lyssnare, detta var inte en tecknat för 6-åringar.
Detta var studiemataterial för blivande sjuksköterkor på 2000-talet.
Kanske är det just Olles böcker som vi har att tacka för att vi klara oss
För jag kan ärligt säga att jag inte skulle satsa studielånet på Martinis samlade verk. 

Det var i termin 2 som jag och kanske några av er fick lära sig att borsta tänderna
Samt tvätta övre och nedre toalett på icke anatomiskt korrekta dockor.
Jag vet inte vad som var värst?
Att prata med någon gjord av plast eller att tvätta nedre toalett så att ”underlivet” lossna från kroppen?
För första gången stötte vi på omvårdnadsteorier, något som kom att förfölja oss de restrerande terminerna.
En fråga: Varför gör de inte bara färdiguppdragna morfindoser på styrkan 1 mg/ml, så behöver ingen ha fel på läkemedelsberäkningen?
I termin 2 gjorde vi en djupdykning i undersköterskans förlorade land...
Det var också här som vi fick lära känna en icke-rökande nutritions facsist.

Först i termin 3 fick vi lära oss hur vi skulle bemöta och prata med patienten
Det säger väll en hel del om vad vi inte gjorde i termin 2 som ”undersköterskor”
Det var vårt första möte med vårdkommunikationen och som vi har hyllat denna kurs

I termin fyra började tillvaron bli lite mer avancerad, eller i alla fall kurserna.
Kraven på Omvårdnadsteoretiska grunder trappades upp
Det bjöds på en försmak av sjukhuset och dess utbud av avundsjuka undersköterskor och förvirrade handledare
Vi drillades i att räkna och dela piller i färgade koppar
Vissa av oss fick uppleva sin första pulsstegring med tillhörande handsvett då vi examinerades i omvårdnadsfärdigheter
Det var nu som vi fick röra vid dem, PVKerna

Efter sommaren väntade vårdkommunikation åter igen
Vi fick lära oss allt om parkperspektiv och gruppers påverkan på samhället samt samhällets påverkan på gruppen
En fråga: Vad var det som vi lärde oss?

I ca tre månader träffade jag bara en person. En person.
Var det flera som blev lite knäppa under knåpandet av examensarbetet?
Plötsligt var dagen D då det var dags att lämna in sitt C. Examensarbete i omvårdnad
Själv så skrev jag om Anhörigas upplevelser av formell och informell vård av en äldre familjemedlem.
Jag vet inte med er, men jag kan allt om uppsatser idag och kommer ha stor nytta av artikelsökning som blivande sjuksköterska.
En fråga: Är det fler med mig som har Cinahl som startsida?

Nedförsbacken inför examen var här.
Någonstans på vägen passerade vi en ledarskapsutbildning, som mest var förvirrande och inte ledande
Där i backen stod hon. Elisabeth.. Hon som pratade om vaginalprolapser och söndertrasade underliv efter förlossning som om det vore kallprat.
I och med henne fick iaf jag ett uppvaknade gällande mystiken kring kroppen.
T.ex.
Händelser som RISKERAR att leda till graviditet samt BIVERKNINGAR till graviditeten
Samt perfekt avskräckningsmaterial för niondeklassare i syfte att undvika tonårsgraviditeter
Vi fick möjlighet att praktiseren sista gång.
På vårdcentralerna lärde vi oss allt om diabetes, blodtryck och urinstickor
På psyk fick vi lära oss att alla är ur balans innerst inne
På hemvårdsplaceringen fick vi löpa efter PKn

Vi har alla här inne klarat vår sista tenta på ett bra tag
Vi kickade ass med den fysiska vårdmiljön
Visade vart skåpet skulle stå gällande inkontinens
Demonstrerade på empatisk förmåga för döende och dess anhöriga
Samt beskrev att barn är mer komplicerade än vuxna

Vägen hit har varit olika för oss alla
Precis som hos Roy och Roger har kunderna kommit och kunderna har gått
Några har fått barn och andra har stuckit från stan
Andra valde omvägen via ambulansutbildningen
Hur som helst har vi alla en sak gemensamt
Vi har nått slutet samtidigt, Tillsammans.
Vi är från och med idag färdig.

Jag tröttnade på att vricka tungan när jag svarade i telefon på praktiken
Från och med idag tänker jag bara svara : Andréa, Sjuksköterska
Jag vill därför avsluta denna resume av tre år tillsammans med att tacka er att jag fått dela den med er samt be er att ge er själva en stor applåd.


Kommentarer
Postat av: Sara

Helt fantastiskt, får nästan tårar i ögonen igen, tack så otroligt mycket för talet, det ägde!!!

Puss puss

Ps. du gillade att umgås med mig i tre månader, du vågar bara inte erkänna det =P Ds.

2010-06-07 @ 13:11:10
Postat av: Karin

Bästa talet ever!! Ceremonin hade inte varit detsamma utan dig som talare =)

2010-06-11 @ 14:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0