Ta ingen skit!

Fick vara med på när kvinnorna (ja det är bara kvinnor som jobbar inom vården, typ) ifrån väster hade kvalitetsdag. Det är något som ligger till grund för inspektionerna inom respektive arbetsplats. Några ställen har tydligen valt att avstå, dessa är Varberga och Vivalla - min kommentar är: Vart är det mest kaos inom hemtjänsten?. Det var intressant och något givande. Kommunen bjöd på mat också. Högklassiga värdshuset i haga centrum stod för servicen. Det blev pasta med broccoli och skinksås. Eftermiddagspasset bestod i att en beteendevetare i från landstingshälsan dök upp och pratade om yrkesrollen, kritik och konflikter. Det var hur intressant som helst. Mest tydligt var det att Ledningens otydlighet orsakar förvirrin och ger utrymme för konflikter. Är därför ledningen enig är det ett steg i rätt riktining för en harmonisk arbetsplats. Vilet öven speglas i de arbetsplatser som inte är i skick, att det oftast finns strul med ledningen. Beteendevetaren pratade även om vilken roll man själv tar i ett bemötande. För det är så att om jag använder mig av min förälderroll/inställning (att jag har ansvar och ska ta hand om och vet bättre än) kommer personen att svara med sitt barn-jag. Det är intressant, och samtidigt något som kanske förekommer när en annan pratar med äldre, att man behnaldar de som ett okunnigt barn. Kom lilla farbrorn ska jag visa dig hur du ska göra. Om gubben är runt 90 är det ju snarare han som ska visa mig hur man kan leva. Vad vet jag i förhållande till en nästan 100-åring? Ett korrekt fölrhållningssätt är att jag beter mig som en vuxen och att den jag pratar med beter sig som en vuxen också. Att man tar till sig och lyssnar på det som sägs, och reflekterar över det innan man replikerar. Det är viktigt att lämna över ansvaret till den som ska ha det, och inte förvalta det åt någon för man tror sig veta bättre eller mer. Intressant som f-n.

Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0