You make me wanna shout!

Hade mig en näradöden upplevelse när jag cyklade hem ifrån mor och far härom kvällen. Mörkt som ett sotararsel var det, och upp på vägen vem tror ni kommer då om inte herr Grävling. Alltid intressant med vilda djur på nära håll. Men jag vet inte om jag vill ha dem i ekrarna på cykeln? Speciellt inte med mig på den. Så vad tror ni att jag gör? Jo jag börjar vissla på den, som om det vore en katt. Om inte en kattusling lyssnar när jag kallar på den är det ju högst tveksamt att en grävling gört. Men hur som haver fortsatte han löpa över vägen och in i Venaskogen. Lite fränt var det ändå, att se en som rörde sig och inte som hade chekat in en trappa upp med benen i vädret och stel som en pinne.

Apropå det där med grävlingar så kom jag och tänka på det där med invandring igår. Det var väll det att jag och mamma gled in på ämnet. För oss är ju invandrare någon som kommer till Sverige och bosätter sig här utan att vara här ifrån så att säga. Precis som det skulle vara om jag eller hon flyttade till vilket annat land som helst. Det lustiga är att både hon och jag har stött på norrmän, bosatta i Sverige men inte från Sverige, som har svårt för "alla dessa invandrare!". Men om hela vitsen med invandring är att du flyttar på från ett land (utvandring) till ett annat (invandring) borde ju norrmänen räknas som invandrare i Sverige då med... Varför kan vi inte vara tydliga med vad det är vi menar egentligen. Om man nu inte förstår det somaliska kulturen, eller den afganska eller den bosniska. Varför kan man inte vara tydligen med det? Eller är det så att man inte förstår någon annan än en själv? Men hur går det då med att försöka uppmåna jämdställdhet? Ska alla rätta sig efter mig då, eftersom jag är den som har mest rätt..?! Mycket handlar om värderingar och om förutfattade meningar. Jag är för jämställdhet, men jämställdhet och att underlätta är två skilda saker. Och jag är en annan person än tex min granne, oavsett etnicitet. Så är det och kommer förbli, det kan vi inte ändra på oavsett om vi "gillar olika". För det är också någt vi tänkte på igår, jag och min mamma.. Jag och hon gillar inte alla. Men det har inget med etnicitet att göra. Om det inte är så att pedofiler, våldtäcksmän, bimbos och Charlotte Perelli/Hanna Hedlund-Stenmarck räknas som etniciteter. Så vi kom iaf fram till att vi inte kan ställa oss bakom "gilla olika" just för att vi inte gillar alla. Då faller ju hela grejjen med det. Jag kan inte förstå vissa afrikanska traditioner som könsstympning, men å andra sidan tvivlar jag inte på att de inte kan förstå traditionen julbord i en månad innan julafton (som vi har i Sverige). Så det jämnar ut sig. Och det handlar ju i slutändan inte om att göra alla lika utan att acceptera varandra. Och där tror jag att alla politiska partier har misslyckats!

Det blev en väldigt lång monolog, ska dra och träna nu. Se om jag kommer på nått mer eller utvecklar den.

Amen

Dagens låt Shout - The Kingsmen

Kommentarer
Postat av: Katla

Julbord i en månad kanske inte är det värsta. Vad sägs om att äta kopiösa mängder med Ägg en viss dag och dricka så mycket sprit man kan. Sätta löv och blommor på en fallos symbol och hoppa runt som grodor, samtidigt som man dricker så mycket sprit man kan. Eller äta något som liknar insekter modell större och samtidigt dricka så mycket sprit man kan.Eller enbart dricka så mycket sprit man kan.

2010-10-05 @ 12:59:51
Postat av: Sara

Men det är ju det som menas med "gilla olika". Inte att man måste gilla alla, utan att man dömmer alla lika oavsätt etnicitet och kulturell bakgrund. Jag tycker illa om många människor, men det är på grund av beteenden, inte bakgrund och hudfärg.

Sen har Katla rätt, hur mycket svensk kultur har vi, vi bara super =P

2010-10-06 @ 11:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0