Must be my lucky day. Bäst jag köper en lott eller nått...?!?

Nu hade du tur. Sa kylskåpsinstellatören till mig

Hur kan jag ha tur när kylskåpet bestämt sig för att strejka i helgen när jag inte var hemma, så att alla min hårt förvärvade mat gått hädan/möglat/härsknat/surnat?

Första killen ifrån hyresbolaget som kom hit frågade vad problemet var. Så jag öppnade kylskåpet och sa att det är lika varmt i kylskåpet som det är utanför. Han stoppar in handen och säger med ett leenede: Nej det är varmare i kylskåpet. Halleluja. Vilket geni, behövde inte ens en termometer för att konstatera det. Det roliga är det som följer dock. Han är här för att ta måtten på utrymmet så de vet vilken storlek på nytt kylskåp jag kan få. Efter att ha tagit hälften av måtten uppäcker han en knapp där det står superfreez. Han provar att trycka där och stänger sedan kylsåpsdörren och fortsätter ta några mått.. Efter några minuter öppnar han och känner på bakstycket om det blivit "superkallt" än.. Precis som att det var den lilla knappen som höll hela lådan kall. Han vänder sig mot mig och säger då: Kanske lättast att bara skaffa fram ett nytt..
JA! Säger jag. Inte värt att krångla i onödan. Men visst är det bra synd på ett så nytt (läs tillverkningsdatum år 1889) kylskåp!? Mannen tar sina mått och går, i dörren vänder han sig om och säger att förhoppningsvis kan dem ordna ett idag, ev imorgon. " Det vore ju förträffligt då jag för närvarande inte har något att äta vare sig till frukost, lunch eller middag hemma, och jag har hört att det är bra att äta". Han småler lite.

Några timmar, typ två, senare ringer en kylskåpsintellatör (läs en överviktig man som bär in kylskåpet och sätter i kontakten i väggen) och frågar om jag är hemma då han kommer i princip nu. Jag som håller på och slaffsar i mig frukost hemma hos E svarar att jag är hemma om några minuter. Bra svarar han, då är vi där samtidigt. Väl hemma hinner jag plocka ur och i disken. Rippa två CDskivor. Ställa undan bord och mattor för att öka lättframkomligheten. Och plötsligt ringer det på dörren. Mitt nya kylskåp är här.

När det gamla dras bort blottas en fasa. Damm och gammalt flott samt en och annan hård brödkant blottas. Och mitt i allt ett gammalt reklamblad från någon som hette Mikael Sandberg (dvs det är minst 6 år gammalt reklamblad. Jummie tänkte jag. "Ja du kanske vill städa lite imellan att vi tar bort det gamla och sätter dit det nya". JA JAG KANSKE VILL DET.

När det nya såpet sedan trycks dit myntas orden "Du hade iaf tur".. Då dessa kylskåp var restade och inte skulle komma förens till nästa vecka, men att en av mina grannar skulle få ett nytt men behövde det inte fören v 21. Vilken lycka, å vad jag känner mig lycklig. Är väll snarare pg jönsson som ska känna att dem hade tur, annar hade dem fått dragits med en matarg Andréa tills dem fick in ett nytt skåp.

PUNKT


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0