Var det någon som sa biskvier?

Helt mäkta inspirerad utav "hela Sverige bakar". Dreglade över ett småkakor avsnitt i natt å vaknade bestämd med att jag minnsan skulle baka biskvier. Å här sitter jag nu, tre biskvier mätt senare :)

E gav mig bra betyg på dem. God kräm. Lagom med botten och lagom med choklad.

Sätt ugnen på 175 grader
100 g sötmandel (krossa till ett mjöl)
1,5 dl socker (blanda i mjölet)
2 äggvitor (vispa lätt och blanda sedan i socker/mjölet)
Klicka ut till ca 30 klickar i aptitlig storlek
Grädda i ca 8 min. Tills dem inte är kladdiga utvändigt. Vänd runt dem innan dem kallnat å lägg med toppen nedåt på ett fat.

150 g smör (bra å ta fram i tid så det är mjukt. Röres sedan fluffigt)
2 dl marsansås (gör enligt bruksanvisningen på kartongen å rör sedan ner lite åt gången i smöret)
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
2 msk florsocker (sikta ner de torra ingredienserna i smörkletet å rör till en slät smet)
Spritsa ut lagom mycket på varje kakbotten. Ställ kallt.

200g blockchoklad ( smältes över vattenbad)
1 msk smakfri olja (Röres ut i chokladen)
När chokladen smält, rör den sval å doppa sedan varje biskvi i den. Snåla inte men låt rinna av ordentlig innan du ställer upp dem på ett fat. Ställ i kylen eller frysen å låt stelna. Serveras gladeligen till en slät kopp kaffe!


Kommentarer
Postat av: Vickan

Jag provade också att göra biskvier, men mina bottnar blev supertunna - ogilla!

Menmen, de gick allt att äta ändå, Linus (mr Biskvi) godkände dem. Saknar dig hjärtat, önskar dig all lycka nu när det är många förändringar på gång. <3

2012-11-15 @ 22:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0